متریال نقره و برنز در Vray
این آموزش میتواند برای ساخت هر نوع مجسمه فلزی کاربردی باشد
قدم 1
دقت کنید که از Vray به عنوان موتور رندر استفاده کنید.
وقتی که تکنیک را یاد گرفتید میتوانید از هر موتور دیگری برای رندر کردن استفاده کنید.
Material editorرا باز کنید. VRayMtl را روی یکی از اسلات های نمونه پیاده کنید.
نام آن را هرچه خواستید قرار دهید.
قدم 2
Diffuse Color را مشکی قرار دهید.انعکاس رنگ بستگی به فلزی دارد که استفاده میشود.
اگر میخواهید از مس استفاده کنید، رنگ قهوه ای را انتخاب کنید اگر میخواهید از نقره استفاده کنید، خاکستری روشن را برای انعکاس انتخاب کنید و Refl glossiness را برابر با 0.7 قرار دهید.
دقت کنید که Fresnel reflections روشن باشد و Fresnel IOR را روی 15 قرار دهید.
توجه کنید که اگر آن یک فلز پالیش شده است، میتوانید از مقدار 20 برای Fresnel IOR. استفاده کنید.
قدم 3
در این نوع فلزها قسمت های داخلی تیره تر است
ما از VRayDirt map استفاده میکنیم تا این افکت را ایجاد کنیم.
تنظیم درست VRayDirt map ممکن است سخت باشد و گاهی نیاز است چندین بار تست شود تا بهترین نتیجه را بگیرید.
در اینجا برای اینکه بتوانیم بهترین مقادیر را پیدا کنیم از روش دیگری استفاده میکنیم.
به جای اینکه VRayDirt را روی reflection color اعمال کنیم، آن را روی Diffuse map پیاده میکنیم.
آن را به این صورت تنظیم میکنیم و در آخر آن را روی اسلات reflection map کپی میکنیم.
بنابراین موقتا Reflect color را روی سیاه قرار میدهیم.کنسل کردن reflection باعث میشود سریعتر بتوانید رندر و تست کنید.
VRayDirt map را روی اسلات Diffuse map اعمال میکنیم.
قدم 4
در VRayDirt Parameters، مقدار occluded color را به قرمز تغییر دهید و unoccluded color را به سبز.
سپس برای تست، رندر کنید. حالا میتوانید افکت VRayDirt map را ببینید.
قدم 5
Radius را به 1 کاهش دهید. حالا رنگ قرمز بیشتر در قسمت های داخلی است.
بر اساس مدل خود میتوانید مقادیر دیگری هم انتخاب کنید.
قدم 6
occluded color را به مشکی تغییر دهید و unoccluded color را همان رنگ فلز خود انتخاب کنید.
در اینجا ما آن را به مسی تغییر میدهیم. مقدار subdivs را به 16 تغییر دهید.
قدم 7
خب به VRayMtl برمیگردیم و VRayDirt را از Diffuse slot به Reflect slot منتقل میکنیم.
قدم 8
کارهای دیگری هم هست که میتوانید با آن تیرگی این قسمت های داخلی را بیشتر کنید.
روی Reflect map slot کلیک راست کنید و Copy را بزنید.
میخواهیم این map را داخل VRayDirt map کپی کنیم.
قدم 9
به VRayDirt map parameters بروید در پایین، unoccluded color map slot را پیدا کنید و راست کلیک کنید و Paste را بزنید. دوباره رندر کنید.
قدم 10
این طرز استفاده از VRayDirt map بود شما میتوانید با افکت های تیره تر ادامه دهید.
در تصویر زیر ما دوبار nested VRayDirt را با 4 بار VRayDirt map مقایسه کرده ایم.
متریال قلع در Vray
ساخت متریال قلعی یا فویلی در Vray سخت نیست.این فقط متریال کروم است.
اما وقتی بخواهید با قلع کار کنید کمی تفاوت دارد در این آموزش میخواهم به شما یک راه برای ساخت فویل آموزش دهم.
قدم 1
دقت کنید که حتما از Vray به عنوان موتور رندر استفاده کنید.
وقتی که تکنیک را یاد گرفتید میتوانید با سایر موتورهای رندر این کار را انجام دهید.
Material editor را باز کنید. VrayMtlرا روی یکی از نمونه های اسلات پیاده کنید.
هر نامی که میخواهید برای آن قرار دهید.
قدم 2
متریال فویل مانند متریال کروم یا الونیوم است. Diffuse Color را به مشکی تغییر دهید. Reflect Color را سفید قرار دهید.
چک کنید که گزینه Fresnel reflections روشن باشد. Fresnel IOR را به 20 تغییر دهید.
قدم 3
نیاز است که یک نویز روی متریال ایجاد کنیم. Cellular texture را روی Bump map تنظیم کنید.
قدم 4
در بخش Cellular Parameters، Chips را برای characteristics انتخاب کنید. سایز را به 1 کاهش دهید.
میتوانید مقادیر دیگر را هم تست کنید اما توجه داشته باشید که این حالت نویز کمی را ایجاد میکند.
گزینه Fractal را روشن کنید. Spreadرا به 1 تغییر دهید.
قدم 5
به VrayMtl material برگردید.به صورت پیش فرض مقدار Bump map روی 30 تنظیم شده است.
آن را به 100 تغییر دهید.متریال را روی ابجکت خود اعمال کنید و آن را رندر کنید.
میبینید که فویل ما ایجاد شد.حالا میخواهیم چند تکه به آن اضافه کنیم.
قدم 6
Cellular bump map را روی Displace map کپی کنید. دقت کنید که از روش کپی استفاده کنید.
در این قسمت فقط سایز را افزایش دهید ما آن را به 10 تغییر دادیم شما میتوانید مقادیر دیگری را انتخاب کنید.
قدم 7
قبل از رندر کردن؛ بهتر است که Bump map را غیر فعال کنید تا بتوانید فقط افکت Displace را ببینید.
قدم 8
کار را رندر کنید تا نتیجه افکت را ببینید.
قدم 9
اگر سایز مشکلی نداشت میتوانید دوباره Bump map را فعال کنید و کار نهایی را رندر کنید.
یکبار برای همیشه پرونده تری دی مکس را برای شما می بندیم .
آموزش تری دی مکس بصورت جامع از صفر تا صد – ویژه بازار کار ، جهت اطلاعات بیشتر :
برای ساخت هر نوع مجسمه فلزی از چه نوع موتوری می توان استفاده کرد؟
دقت کنید که از Vray به عنوان موتور رندر استفاده کنید.
وقتی که تکنیک را یاد گرفتید میتوانید از هر موتور دیگری برای رندر کردن استفاده کنید.
انعکاس رنگ به چه چیزی بستگی دارد؟
Diffuse Color را مشکی قرار دهید.انعکاس رنگ بستگی به فلزی دارد که استفاده میشود.
آیا شما آموزش با نرم افزار های مختلف و نرم افزار تری دی مکس را هم دارید ؟
بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار میکنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.
چه رنگ هایی را برای شروع استفاده کنیم؟
اگر میخواهید از مس استفاده کنید، رنگ قهوه ای را انتخاب کنید اگر میخواهید از نقره استفاده کنید، خاکستری روشن را برای انعکاس انتخاب کنید و Refl glossiness را برابر با 0.7 قرار دهید.
در فلز های تیره تر از چه افکتی استفاده می کنیم؟
ما از VRayDirt map استفاده میکنیم تا این افکت را ایجاد کنیم.
تنظیم درست VRayDirt map ممکن است سخت باشد و گاهی نیاز است چندین بار تست شود تا بهترین نتیجه را بگیرید.
ساخت متریال قلعی چگونه است؟
دقت کنید که حتما از Vray به عنوان موتور رندر استفاده کنید.
وقتی که تکنیک را یاد گرفتید میتوانید با سایر موتورهای رندر این کار را انجام دهید.
چگونه متریال فویل ایجاد کنیم؟
متریال فویل مانند متریال کروم یا الونیوم است. Diffuse Color را به مشکی تغییر دهید. Reflect Color را سفید قرار دهید.
چک کنید که گزینه Fresnel reflections روشن باشد.