• ابزارهای انیمیشن در تری دی مکس

ابزارهای انیمیشن در تری دی مکس

تری‌دی‌مکس ابزارهای انیمیشن زیادی دارد که باعث می‌شود بتوان با آن‌ها به انیمیشن‌های گیرایی دست یافت.
از آن جایی که بیشتر با انیمیشن معماری کار می‌کنیم، روی ابزارهای مرتبط تمرکز خواهیم کرد و سراغ انیمیشن کاراکتر نمی‌رویم با این که آن هم با تری‌دی‌مکس قابل انجام است.
ما آماده کردن دوربین‌های در حال حرکت، اشیای انیمیشن‌شده و ابزار جدید Populate را که به تازگی به تری‌دی‌مکس اضافه شده‌اند، بررسی خواهیم کرد.

The timeline

Timeline در قسمت پایین رابط تری‌دی‌مکس همان جایی است که شما اکثر انیمیشن‌های key frame خود را درست خواهید کرد.
ما بعدا به curve editor هم نگاهی خواهیم انداخت که به شما به کنترل‌های پیچیده‌تری دسترسی می‌دهد.
این timeline بخش فعال زمان را به شما نشان می‌دهد و همه‌ی keyframeهایی که برای اشیا انتخاب کرده‌اید را به شما نشان می‌دهد.
کنترل‌های بازپخش در گوشه‌ی پایین و سمت راست قرار دارند که مناسب بازپخش یا عقب و جلو بردن خط زمانی هستند.

جهت‌یابی timeline

میانبرهای بسیار خوبی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند سریع در timeline خود عقب و جلو بروید.

Ctrl+Alt+right-mouse-button فریم‌های پایانی شما را گسترش می‌دهد.
و همین میانبر با چپ کلیک فریم‌های شروع شما از صفر را گسترش می‌دهد.
می‌توانید کل تایملاین را هم به هر دوطرف حرکت دهید با استفاده از Ctrl+Alt+middle-mouse-button.
برای این که موس را به فریم‌های شروع یا پایان زمان فعال خود ببرید، از دکمه‌های Home و End استفاده کنید.
به این میانبرها عادت کنید چرا که باعث می‌شوند کار را انیمیشن تا حد زیادی سریع‌تر شود.

Time configuration

هنگام درست کردن ویدیو مهم است که به خروجی خود فکر کنید.
این کار را می‌توانید با ابزار Time configuration انجام دهید که با کلیک روی علامت در گوشه‌ی سمت راست و پایین باز می‌شود.
این به شما اجازه می‌دهد سرعت فریم و شروع و پایان و مدت زمان انیمیشن را انتخاب کنید.
بهترین ابزار اینجا Re-scale Time است که اگر می‌خواهید کل انیمیشن‌ خود را سریع‌تر یا کندتر کنید، به درد می‌خورد.

انیمیشن با استفاده از Auto Key

حالا بیاید درست کردن انیمیشن را شروع کنیم! اینطور فکر کنید که برای هر فریم اشیای شما یک جایگاه و چرخش خاص دارند.
اگر key frameهای خود را درست نکرده‌اید، پس این برای همه‌ی فریم‌ها یکسان است.
کاری که باید بکنیم این است که جایگاه و چرخش شی ما در نقاط مختلف زمان متفاوت باشند.
اول از همه شی خود را انتخاب کنید.
سپس در پایین Auto Key را انتخاب کنید. حالا به فریم ۵۰ بروید و شی خود را به جایگاه جدیدی ببرید.
می‌بینید که یک key frame در نقطه ۰ و ۵۰ ظاهر شد. انیمیشن خود را پخش کنید.

درست کردن انیمیشن با Set Key

دومین راه وارد کردن key frame با استفاده از دکمه‌ی Set Key است که درست زیر timeline واقع شده است.
روش set key به شما کنترل بیشتری می‌دهد چرا که اجازه می‌دهد ایده‌های خود را امتحان کنید و به راحتی از شر آن‌ها خلاص شوید.
وقتی شی را در جایگاهی که می‌خواهید قرار دادید و روی key frame دلخواه خود هستید، Set Key را بزنید و key frame درست سمت راست فریم انتخابی شما می‌آید.

In Out Tangents برای کلیدهای جدید

وقتی می‌خواهید key frame وارد timeline خود بکنید، مهم است که انواع مختلفی از key frame داشته باشید.
برای مثال اگر می‌خواهید انیمیشن یک توپ در حال بالا و پایین رفتن را درست کنید، شاید بخواهید قبل از نقطه‌ی اوج کمی سرعتش کم شود.
می‌توانید این کار را با تنظیم In Out Tangents قبل از این که کلید را وارد کنید، انجام دهید.
سمت راست set key یک لیست از گزینه‌های شما وجود دارد.
با آن‌ها آزمایش انجام دهید و تفاوت‌شان را بفهمید.

Path constraint

این یکی از اولین ابزارهای انیمیشن بود که من یاد گرفتم. به شما اجازه می‌دهد کارهای زیادی بکنید.
برای مثال یک دوربین را در امتداد نوار باریک حرکت دهید که برای انیمیشن‌های پیاده‌روی بسیار مناسب است.
نوار باریک و دوربین را درست کنید و سپس دوربین خود را انتخاب کنید و به منوی Animation > Constraints > Path Constraint بروید.
نمایشگر یک خط نقطه‌ای به شما نشان می‌دهد که از دوربین گسترش یافته است.
برای کامل کردن عملیات نوار باریک را انتخاب کنید.
دوربین به شروع نوار خواهد پرید. انیمیشن را دوباره پخش کنید تا حرکت دوربین را ببینید.
می‌توانید هدف دوربین را به نوار دیگری path spline کنید.
البته اگر دوست داشته باشید.

LookAt Constraint

این هم بسیار به Path Constraint شبیه است ولی به جای حرکت در واقع مخصوص چرخش است.
اگر می‌خواهید یک شی مثلا دوربین همیشه به شی دیگری مثلا شخص نگاه کند، بسیار مناسب است.
می‌توانید این متغیر را درست مثل قبلی تغییر دهید ولی به جای آن روی LookAt Constraint کلیک کنید.
سپس اگر شی‌ای را که دوربین به آن نگاه می‌کند حرکت دهید، دوربین شما هم تنظیم می‌شود تا به آن نگاه کند.

Track View – Curve Editor

اینجا باید کمی عمیق‌تر شویم.
Curve Editor به شما اجازه می‌دهد انیمیشن‌های پیچیده‌تری درست کنید و کنترل‌های بیشتری به شما می‌دهد تا همه چیز همان‌ گونه رفتار کند که می‌خواهید.
با استفاده از رفتن به منوی Graph Editors > Track View – Curve Editor آن را باز کنید.
یک شی key frame شده را انتخاب کنید و می‌بینید که آن key frameها در curve editor هم نمایش داده می‌شوند.
این رابط ممکن است ترسناک به نظر برسد ولی فقط key frameها را انتخاب کنید و آن‌ها را حرکت دهید.
اگر روی یک key frame راست کلیک کنید، یک جعبه باز می‌شود که به شما اجازه می‌دهد tangent in out را تنظیم کنید.
کارهای زیاد دیگری است که می‌توانید با curve editor انجام دهید پس یاد بگیرید با آن کار کنید.

Populate

ابزارهای Populate راه حل تری‌دی‌مکس برای جمعیت‌های زیاد در انیمیشن هستند.
رای دید هوایی مناسب است.
ابزار را با رفتن به منوی Animation > Populate > Populate Tools باز کنید.
یک جریان درست کنید و روی Simulate بزنید. این کار جمعیتی را درست می‌کند.
می‌توانید مردمی در حال نشستن یا ایستادن درست کنید.
این ابزارها استفاده راحتی دارند و به راحتی تنظیم می‌شوند پس اگر دیدهای هوایی دارید از آن‌ها استفاده کنید.

نصیحت: Frame rate
یادتان باشد که از frame rate یکسان در تری‌دی‌مکس و ابزار ویرایش ویدیوی خود استفاده کنید.
اگر این کار را انجام ندهید، طول ویدیوی شما غیرمنتظره خواهد بود.

پایان بخش :

ابزارهای انیمیشن در تری دی مکس

یکبار برای همیشه پرونده تری دی مکس را برای شما می بندیم .

آموزش تری دی مکس بصورت جامع از صفر تا صد – ویژه بازار کار ، جهت اطلاعات بیشتر :

سوالات و پاسخ هایی که در این بخش بیشتر مطرح شده است

تری‌دی‌مکس ابزارهای انیمیشن زیادی دارد که باعث می‌شود بتوان با آن‌ها به انیمیشن‌های گیرایی دست یافت.

Timeline در قسمت پایین رابط تری‌دی‌مکس همان جایی است که شما اکثر انیمیشن‌های key frame خود را درست خواهید کرد.

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید

ما بعدا به curve editor هم نگاهی خواهیم انداخت که به شما به کنترل‌های پیچیده‌تری دسترسی می‌دهد.

این timeline بخش فعال زمان را به شما نشان می‌دهد و همه‌ی keyframeهایی که برای اشیا انتخاب کرده‌اید را به شما نشان می‌دهد

کنترل‌های بازپخش در گوشه‌ی پایین و سمت راست قرار دارند که مناسب بازپخش یا عقب و جلو بردن خط زمانی هستند.

دومین راه وارد کردن key frame با استفاده از دکمه‌ی Set Key است که درست زیر timeline واقع شده است

Advertisement
.

  دوره های آموزش آنلاین و غیرحضوری تصویرگران پویا اندیش - مدارک معتبر و قابل ترجمه

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

مطالعه بیشتر :

چگونه یک معمار با یادگیری تری دی مکس در وقت و هزینه های خود صرفه جویی میکند ؟
مدلسازی سطوح سخت در 3ds max
کسب درآمد با 3d max ، چرا تری دی مکس در پیدا کردن شغل مهم است ؟
آیا تا بحال به یادگیری تری دی مکس فکر نکرده اید ؟
ساخت مو و کرک سه بعدی و واقع گرایانه در 3ds Max و V-Ray
چگونه رندر قوی کسب و کار شما را متحول می کند ؟
اهمیت آموزش تری دی مکس در طراحی مبلمان و فرنیچر
اهمیت آموزش تری دی مکس در طراحی غرفه های نمایشگاهی
هفت راه برای تقویت شهرتمان در تری دی مکس
چرا شرکت های مهم معماری جهان با تری دی مکس کار می کنند ؟
استراتژی های یک مکس کار در بازار طراحی داخلی
نرم افزار اسکچاپ چیست ؟ Sketchup چیست ؟
چرا در مهاجرت اینقدر به تری دی مکس اهمیت می دهند؟
7 نکته کاربردی تری دی مکس در معماری که از آن اطلاع نداشتید
13 اشتباهی که مردم در مورد تری دی مکس می کنند
وی ری یا منتال ری ؟ مقایسه وی ری و منتال ری
چگونه 3D max را یاد بگیریم ؟
نرم افزار فتوشاپ
اهمیت آموزش تری دی مکس در کابینت سازی
نرم افزار مایا
چرا سال 98 بهترین سال برای ورود به بازار کار تری دی مکس است ؟
تری دی مکس یا رویت ؟
چگونه در تری دی مکس متفاوت از دیگران باشید
نرم افزار لومیون
نرم افزار آرشیکد
آموزش وی ری | دوره آموزش vray | وی ری
رویت چیست؟ | revit چیست ؟
اهمیت آموزش تری دی مکس در طراحی داخلی
9 تفاوت تری دی مکس کار حرفه ای و آماتور
اهمیت آموزش تری دی مکس در طراحی نما