مدل سازی سطح سخت در ۳ds Max

در این آموزش، تکنیک ها و روش هایی برای ساخت مدل های سطح سخت در ۳ds Max ارائه شده است.
می خواهیم نسخه ی سه بعدی گشت فضایی ایالات متحده، ساخته شده توسط طراح و تصویرگر Virnard Magpantay را بسازیم.
هدف اصلی این آموزش نمایش چگونگی ساخت قطعات سطح سخت با استفاده از
ابزارهای ساده در تری دی مکس است( برخی از تکنیک ها در نرم افزارهای مدل سازی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند).
همچنین در خصوص چگونگی ساخت یک مدل مرتب و سازمان یافته با توجه به خط تولید تولید توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

۱. ارزیابی و تفسیر مفهوم

پیش از آغاز کار مدل سازی، همیشه مفاهیم را ارزیابی کنید، بنابراین ابتدا چگونگی تقسیم مدل به مش های مختلف را بررسی می نماییم.
بهترین روش برنامه ریزی صحیح مدل سازی می باشد، به این ترتیب از هدر رفتن زمان و تلاش بسیار جلوگیری خواهید نمود.
همچنین تحقیق و جمع آوری تصاویر نمونه در پیشبرد و توسعه ی اشکال کارآمد خواهد بود.

step 1 hard surface 1 - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۲. ساخت مش پایه

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که مش پایه ی هر قطعه را در مدل بسازیم.
در این مرحله هیچ جزییاتی اضافه نمی کنیم.
در عوض، بیشتر توجه را به تصویر اصلی معطوف می کنیم.
ایجاد مقادیر و حرکات اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است.
نسبت های مدل از ابتدا تا انتها تغییرات بسیاری خواهند داشت، اما وجود یک مش پایه ی اولیه ی استوار تاثیرگذار خواهد بود.
در این مرحله، هیچ جزییاتی در مدل وجود ندارد، بنابراین تنظیم نسبت ها آسانتر خواهد بود.

step 2 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۳. از ایجاد سه گوش ها جلوگیری کنید

در ساخت یک مدل با وضوح بالا، ا از مثلث ها استفاده نکنید به این خاطر که نتایج
نامناسبی در هنگام استفاده از smoothing، در برخی نقاط ایجاد خواهد نمود.
در صورتی که حتما باید به کار ببرید، آنها را در مناطقی که قابل مشاهده نیستند پنهان کنید.
طبق قاعده ی کلی، استفاده از poly چهار طرفه (quads) – حتی Ngons ها بهتر از سه گوش ها می باشد.

۴. ساخت اتاقک

در اینجا باید فریم شیشه را از قسمت فلزی جدا کنیم، به این ترتیب مش پایه را برداشته
و برش هایی برای رسم شکل شیشه ایجاد می نماییم.
هنگامی که شکل مورد نظر را به دست آوردیم، شیشه را جدا می کنیم.
حالا تنها کافیست یک Shell modifier را به فریم فلزی اعمال کنیم، و در نهایت
تنظیماتی در اشکال ایجاد نموده و حلقه های پشتیبانی را به منظور ترکیب نهایی اضافه می کنیم.

step 4 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۵. به کارگیری connection ها و bevel ها

حال با استفاده از مش پایه اتصالاتی ایجاد کنید و راس ها را از یک طرف برای تنظیم شکل سیلندر حرکت دهید.
اتصالات لبه را در طول geometry انجام دهید؛ به این ترتیب انتخاب polygon های
مختلف، افزودن bevelها، انتخاب یکی از حلقه ی لبه و ایجاد انفصال به جهت تنظیم پنل ها آسانتر خواهد شد.
پایین polygon را گرفته، آن را اریب و جدا کنید و جزییات بیشتری به این ناحیه اضافه کنید.

step 5 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۶. ایجاد منافذ

چند حلقه در مش پایه اضافه کنید و برخی از لبه ها را برای اعمال extrusion انتخاب کنید.
برای تکمیل شکل اریب این قطعه، تمام لبه های مرزها را انتخاب کنید و یک گوده ایجاد کنید.
با استفاده از همان روش Bevel یاDetach مانند قبل، می توانیم جلوی سطح دریچه ها را بسازیم.
حالا polygon های جداشده را انتخاب کرده و اتصالاتی ایجاد کنید، سپس polygon هایی را انتخاب کرده و از آنها منافذی ایجاد کنید.
در نهایت، حلقه های متناظر را اضافه کنید.

step 6 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۷. افزودن حلقه های لبه برای تقویت smoothing

از همان روش اتصال، برش و اریب کردن لبه ها برای افزودن جزییات بیشتر استفاده کنید.
پس از انجام این کار، زمان آن رسیده که برخی از حلقه های اضافی را برای تقویت ترکیب نهایی اضافه کنیم.
باید حلقه ها را بسیار نزدیک به لبه هایی که می خواهیم تشدید شوند، اضافه کنیم.
پس از انجام گروه اول حلقه ها، مجموعه ی دیگری از حلقه ها را می افزاییم، اما این بار نزدیک به حلقه های اول قرار نمی دهیم.
به این ترتیب از کشیده شدن geometry پیشگیری خواهید نمود.

step 7 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۸. مرتب سازی منافذ غیرضروری

پس از افزودن تمام حلقه های تقویتی، ممکن است لبه هایی در اطراف مدل های غیرضروری تشکیل می شود.
بهتر است آن ها را حذف کنیم تا نتیجه ی بهتری در ترکیب نهایی داشته باشیم.
به این منظور، مدل را بررسی کرده و تمام راسهایی را که در کار تقویت قرار ندارند پایین آورید تا به geometry مرتب تری دست یابید.

step 8 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۹. مدل سازی باله ی پایینی

تا کنون، یک geometry بسیار ساده در باله ی پایینی ایجاد نمودیم، حال حلقه های دیگری اضافه می کنیم تا شکل گردتری به خود گیرد.
یک حلقه اضافه کنید، برخی polygonهای حاصل را انتخاب کرده و یک bevel اعمال کنید.
حال روند مشابهی در قسمت عقب مدل تکرار کنید.
بعضی از لبه ها را انتخاب کرده و آنها را برای ایجاد اشکال پنل خارج سازید.
پس از انجام این مرحله، وقت آن است که حلقه های تقویتی را اضافه کنیم و در نهایت گذرگاه های منفذ را ایجاد می سازیم.

step 9 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۱۰. ایجاد سوراخ هایی در سیلندر

در افزودن سوراخ هایی به سیلندر، اغلب فکر می کنند که باید سیلندر را انتخاب کرده و
سوراخ هایی روی آن ایجاد کنند، اما در این صورت نتیجه ی smoothing به هم ریخته خواهد بود.
در عوض، در اینجا به یک روش ساده برای انجام این کار اشاره شده است:
یک سیلندر را انتخاب کرده، سوراخی در آن ایجاد کنید، آن را تکثیر کنید
( راس های بین سوراخ ها را پایین آورید) و یک Bend modifier 360 درجه اعمال کنید.
حال یک Shell modifier به منظور افزایش ضخامت اضافه کرده و حلقه های تقویتی را بیافزایید.
حال آن را صاف کنید، به این ترتیب یک سیلندر بی نقص با حفره هایی عالی خواهید داشت.

step 10 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۱۱. در تقاطع ها و برش ها geometry اضافه کنید

جزییات در ساخت ماشین های خیالی از اهمیت خاصی برخوردار هستند تا صحیح و کارآمد به نظر آیند.
به عنوان مثال، در مناطقی که دو مش از روی یکدیگر می گذرند، می توانید برای
نشان دادن یک نقطه ی اتصال و افزایش ظاهر واقع گرایانه geometry ضافه کنید:
در اینجا یک بخش ورودی اریب برای نمایش نقطه ی اتصال اضافه شده است.

step 11 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max

۱۲. قطعات کوچک

هنگام افزایش جزییات کوچک مانند مفاصل و پیچ و مهره، آنها را در اطراف مدل کپی کنید تا از هر بار ساخت یک قطعه ی جدید جلوگیری کنید.
این امر برای کمک به ایجاد سازگاری با مدل موثر خواهد بود و وقت زیادی به هدر نخواهد رفت.
همچنین، هنگامی که عناصر را کپی کنید، می توانید آنها را به حالتهای مختلف کشیده و تغییرات دلخواه را اعمال نمایید.

۱۳. ساخت کابل

هنگامی که کار مدل سازی به پایان رسید، وقت آن است که کابل ها را اضافه کنید.
یک خط ساده از سه راس (برای کابل های کوچک) ایجاد کنید و یک Bezier اضافه کنید.
حال با حرکت دادن راس ها و Bezier ها آغاز می کنیم تا زمانی که شکل مورد نظر را به دست آوریم.
یک روش ساده تر برای کار با Bezier ها تنظیم Reference Coordinate System با صفحه است.

step 13 hard surface - مدلسازی سطوح سخت در 3ds max
  • به این مطلب امتیاز دهید:
5.0
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
درحال ارسال

مطالعه بیشتر :

چگونه 3D max را یاد بگیریم ؟
پست پروداکشن
آموزش وی ری | دوره آموزش vray | وی ری
آموزش اتوکد در عمران
47 جلسه آموزش رایگان تری دی مکس
فیلم آموزش تری دی مکس رایگان
نرم افزار اسکچاپ چیست ؟ Sketchup چیست ؟
رویت چیست؟ ، revit چیست ؟
نرم افزار لومیون
نرم افزار آرشیکد
نرم افزار مایا
اهمیت آموزش تری دی مکس در طراحی داخلی
اهمیت آموزش تری دی مکس در طراحی مبلمان و فرنیچر
اهمیت آموزش تری دی مکس در طراحی نما
هفت راه برای تقویت شهرتمان در تری دی مکس
آیا فکر می کنید یک تری دی مکس کار حرفه ای هستید ؟
10 درسی که می توان از تری دی مکس کاران موفق آموخت
چرا در مهاجرت اینقدر به تری دی مکس اهمیت می دهند؟
کسب درآمد با 3d max ، چرا تری دی مکس در پیدا کردن شغل مهم است ؟
اگر به یادگیری تری دی مکس اهمیت نمی دهید این مطلب را نخوانید .
چرا سال 97 بهترین سال برای ورود به بازار کار تری دی مکس است ؟
آینده شغلی تری دی مکس ، آیا بازار کار 3dmax یک روز اشباع خواهد شد ؟
چرا با وجودی که تری دی مکس بلدم اما باز هم در کسب و کارم شکست می خورم ؟
چگونه بعد از یادگیری تری دی مکس ، بازاریابی برای رشته خود انجام دهیم ؟
چگونه کسب و کار خود را با 3d max نجات دهید ؟
استراتژی های یک مکس کار در بازار طراحی داخلی
چرا برخی مکس کاران هرگز موفق نمی شوند ؟
چگونه در تری دی مکس متفاوت از دیگران باشید
7 نکته کاربردی تری دی مکس در معماری که از آن اطلاع نداشتید
9 تفاوت تری دی مکس کار حرفه ای و آماتور
تری دی مکس بهتر است یا اسکچ آپ ؟
وی ری یا منتال ری ؟ مقایسه وی ری و منتال ری
آیا تا بحال به یادگیری تری دی مکس فکر نکرده اید ؟
چگونه یک معمار با یادگیری تری دی مکس در وقت و هزینه های خود صرفه جویی میکند ؟
انواع موشن گرافیک
آموزش مدل سازی و رندر الماس
آخرین فرصت برای ثبت نام دوره های جامع تری دی مکس - ویژه فصل پاییز> > برای اطلاعات بیشتر در مورد کلاس های تری دی مکس کلیک کنید < <
+