• 3dmax vray rendering - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

رندرینگ با 3ds Max و Vray
جایی که تصویرسازی اثر 3d مدنظر است، یکی از مهمترین تکنیک‌ها برای دستیابی به تصاویری با کیفیت بالا، توانایی شما در ایجاد رندرهای استودیویی است.
در این آموزش 4 قسمتی دقیق، مراحل لازم برای ایجاد رندرهای استودیو با کیفیت بالا در Vray و 3ds Max را یاد می‌گیرید. این راهنما به 4 بخش:
تنظیم صحنه، مواد، نورپردازی و رندر تقسیم شده است.

در بخش اول صحنه را تنظیم خواهیم کرد، پایه‌ای ایجاد کرده و مدل‌های خود را وارد می‌کنیم.
در قسمت دوم، مواد را تخصیص داده و از چراغ‌های Vray برای نورپردازی صحنه‌ خود استفاده می‌کنیم  و در بخش آخر،
تنظیمات Vray را برای رندر نهایی تنظیم می‌کنیم. توجه: این یک آموزش نورپردازی و رندرینگ است.
شما باید مدل خود را برای پیگیری مطالب وارد کنید.

مرحله 1
3ds Max را باز کرده و تنظیمات واحدهای صحنه را با رفتن به مسیر « Customize>Unit Setup> Metric>Meters به متر تغییر دهید.

3dmax vray rendering1 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

مرحله 2
حال اجازه دهید محیطی برای صحنه خود ایجاد کنیم.
با ابزار خط شکل «C» ایجاد کرده و آن را به یک اسپیلین قابل ویرایش تبدیل کنید.

مرحله 3
نقاط گوشه را انتخاب کنید و گزینه “Fillet” با مقدار m187 را انتخاب کنید.
همچنین، «Interpolation Steps» را به 10 تنظیم کنید.

مرحله 4
دوباره خط را انتخاب کنید و در تب رندرینگ، گزینه «Enable in Viewport» و «Enable in Renderer» را فعال کنید. شکل «Rectangular» را برای نوع انتخاب کرده و مقادیر زیر را وارد کنید.

مرحله 5
حالا خط را به یک چندضلعی قابل ویرایش تبدیل کنید،
و بدین ترتیب پایه ای برای تنظیم نورپردازی انجام می‌شود.

مرحله 6
مدل خود را وارد کرده یا ادغام کنید، و آن را با توجه به اندازه پایه مقیاس‌بندی کنید.
در اینجا ما یک مدل مبلمان را وارد کردیم.

3dmax vray rendering2 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering3 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering4 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering5 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering6 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

مرحله 7

یک دوربین آزاد در نمای جلو ایجاد کنید.
حال، در بالا سمت چپ بر روی پورت نمایش کلیک کنید، به views رفته و camera view را انتخاب کنید.

مرحله 8
Safe frame را فعال کرده و دوربین را با توجه به
صحنه و مدل خود تنظیم کنید.

مرحله 9
f10 را فشار دهید، و در زمان تولید، Vray را از تب assign renderer انتخاب کنید. این کار Vray را به عنوان رندر کننده شما فعال کرده، و همچنین Vray را در ویرایشگر ماده نیز فعال می‌کند.

مرحله 10
برای باز کردن ویرایشگر ماده، M را فشار دهید،
سپس روی standard و سپس Vray mtl کلیک کنید.
VRayMtl در V-Ray Renderer گنجانده شده است.
این گزینه، اصلاح فیزیکی روشنایی در صحنه، رندر سریع‌تر، و بازتاب انعطاف‌پذیرتر و پارامترهای انکسار مناسب‌تر را میسر می‌کند.

مرحله 11
روی diffuse color کلیک کرده و pure white را انتخاب نموده و آن را به پایه اعمال کنید.
این کار به ظاهر شدن جزییات و بازتاب‌های پخش کمک خواهد کرد.

3dmax vray rendering7 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering8 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering9 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering10 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering11 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

مرحله 12
حال اجازه دهید، قسمت بالایی را بافت‌دار کنیم.
پارامترهای اساسی که در این مواد استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • Diffuse- پخش رنگ برای مواد.
  • Rougness- می‌تواند برای شبیه‌سازی سطوح زیر یا سطوح پوشیده شده با گرد و غبار استفاده شود.
  • Reflect- رنگ بازتاب
  • Reflection glossiness- وضوح بازتاب را کنترل می‌کند.

مقدار 1.0 به معنی بازتاب آینه‌ای کامل است، در حالی که مقادیر پایین‌تر، بازتاب‌های تار و یا براق ایجاد می‌کنند. از پارامتر Subdivs برای کنترل کیفیت بازتاب‌های براق استفاده کنید.
Falloff map را در بخش Diffuse (به صورتی که در تصویر دیده می‌شود) اعمال کنید.
همچنین رنگ بازتاب را تغییر دهید و reflect glossiness را به ۰.۷ کاهش دهید. این ماده را به لایه پایه اعمال کنید.
توجه: شما باید رنگ‌ها و تنظیمات مختلف توصیف شده را مطابق با مدل خود تنظیم کنید.

3dmax vray rendering12 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

مرحله 13

حال یک bump map، با مقدار bump60 را در منطقه نقشه‌های همان ماده اضافه کنید.
Bump mapping باعث می‌شود یک شی، ظاهر برآمده یا سطح ناهموار داشته باشد.
وقتی یک جسم با مواد bump-mapped را رندر می‌کنید،
نواحی روشن‌تر (سفیدتر ) نقشه برجسته می‌شوند و نواحی تاریک‌تر (سیاه‌تر ) پایین به نظر می‌رسند.

مرحله 14
یک اصلاح کننده UVW map روی لایه پایه اعمال کنید و کادر را به عنوان نوع سبک نقشه‌بندی انتخاب کنید.
همچنین، Gizmo را طوری مقیاس‌بندی کنید که بتواند به خوبی bamp map را در بر بگیرد.

مرحله 15
زمان ایجاد سایه‌زن برای پایه‌های فلزی و پایه چهارپایه است.
در اینجا پارامترهای مهمی هستند که باید تنظیم کنید:

  • Fresnel Reflections- فعال کردن این گزینه باعث می‌شود که قدرت بازتاب به زاویه دید سطح وابسته باشد.
    برخی از مواد در طبیعت (شیشه و غیره) نور را به این شکل بازتاب می‌دهند.
  • Max Depth- تعداد دفعاتی که یک اشعه می‌تواند منعکس شود.
    صحنه‌هایی با سطوح بازتابنده و انکساری زیاد ممکن است نیاز به مقادیر بالاتری داشته باشند تا درست دیده شوند.
  • Exit Color- اگر پرتو به حداکثر عمق بازتاب خود رسیده باشد،
    این رنگ بدون ردیابی اشعه بازگردانده می‌شود.

مرحله 16
حالا 3 چراغ Vray در صحنه ایجاد کنید.
ضریب (multiplier)، رنگ را به white تغییر داده و invisible را فعال کنید.
پارامترهای مهمی که باید بدانید عبارتند از:

  • Color – رنگ نور.
  • Multiplier ضریبی برای رنگ نور است.
    همچنین شدت نور توسط پارامترهای Intensity units تنظیم می‌شود.
  • Invisible- این تنظیم کنترل می‌کند که آیا شکل منبع
    VRayLight در نتیجه رندر قابل مشاهده می‌شود یا خیر.
    وقتی که این گزینه روشن می‌شود، منبع در رنگ نور جاری رندر
    می‌شود. در غیر این صورت در صحنه قابل مشاهده نیست
3dmax vray rendering13 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering14 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering15 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering16 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

مرحله 17

یک صفحه ساده ایجاد کنید، آن را به صورتی که نشان داده شده، بچرخانید و یک ماده  نوری Vray به آن اعمال نمایید.
یک نقشه گرادیان روی ماده نوری Vray اضافه کنید و شدت این ماده را به 2 تنظیم کنید.

  • VRayLightMtl- یک ماده ویژه گنجانده شده در V-Ray Renderer است.
    این ماده برای تولید سطوح منور استفاده می‌شود و امکان رندر سریع‌تر ماده نسبت به Standard 3ds Max را با روشن بودن self-illumination فراهم می‌کند.
    همچنین به شما امکان می‌دهد که شی را به یک منبع نور مش واقعی تبدیل کنید.
  • Color – رنگ-نور ماده.
  • Multiplier ضریبی برای رنگ.
3dmax vray rendering17 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

مرحله 18
مراحل زیر برای تنظیمات رندر برای Vray است.
F10 را فشار داده و زیر «Global Switches» گزینه «Default Lights» را بردارید.
«Default Lights» به شما امکان می‌دهد تا نورهای پیش‌فرض را در صحنه کنترل کنید.

مرحله 19
برای «Image Sampler» نوع «Adaptiven DMC» و «Catmull / Rom» را به عنوان فیلتر انتخاب کنید.
همچنین «Min» و «Max Subdivs» را تغییر دهید. در اینجا توضیحی برای تنظیمات مهم وجود دارد:

  • Image Sampler – یک الگوریتم برای نمونه‌برداری و فیلتر کردن تصویر رندر شده است.
  • Fixed- همیشه همان تعداد نمونه را در هر پیکسل می‌گیرد.
  • DMC Adaptive- تعداد نمونه‌های مختلفی را در هر پیکسل با توجه به تفاوت شدت پیکسل‌ها می‌گیرد.
  • Subdivision Adaptive- تصویر را به یک ساختار شبکه-مانند تقسیم می‌کند و آن را با توجه به تفاوت در شدت پیکسل تغییر می‌دهد.

مرحله 20
در تب “Environment”، گزینه «GI Override» را فعال کنید، که به شما این امکان را می‌دهد تا تنظیمات3ds Max Environment را برای محاسبات روشنایی غیر مستقیم تغییر دهید.
اثر تغییر GI environment شبیه به Skylight است.

3dmax vray rendering18 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering19 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering20 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

مرحله 21

در تب “Indirect Illumination”، “Irradiance Map” را انتخاب کنید، و “Light Cache” را به عنوان “Primary” و “Secondary Engine” انتخاب نمایید.
همچنین تنظیمات پیش فرض را به «High hsph»، «Subdivs» را به 50 و «Interp Samples» را به 20 تغییر دهید.
در زیر توضیحی درباره تنظیمات مهم ارائه شده است:

  • Irradiance map- روشنایی غیر مستقیم را تنها در برخی نقاط صحنه محاسبه کرده و برای بقیه نقاط درونیابی می‌کند. این گزینه در مقایسه با محاسبات مستقیم، به ویژه برای صحنه‌های با مناطق مسطح بزرگ بسیار سریع است.
  • Current Preset- این لیست کشویی به شما اجازه می‌دهد تا از بین چند تنظیم پیشفرض برای پارامترهای نقشه تابش پرتو استفاده کنید.
  • Subdivs Hemispheric (Subdivs HSph)- کیفیت نمونه‌های GI منفرد را کنترل می‌کند.
    مقادیر کوچکتر باعث می‌شود که همه چیز سریعتر شود، اما ممکن است نتیجه لکه‌داری ایجاد کند.
    مقادیر بالاتر تصاویر صاف‌تری تولید می‌کنند.

مرحله 23

برای «Light Cache»، «Subdivs» را به 1500 تنظیم کنید و برای «No of Passes» مقدار
را بر روی 8 تنظیم کنید.

  • Light Cache- نقشه نور با ردیابی مسیرهای چشمی بسیاری از دوربین ساخته می‌شود.
    هر پرش‌ در مسیر، نور را از بقیه مسیر در یک ساختار سه بعدی ذخیره می‌کند.
    این مورد بسیار شبیه نقشه فوتون است.
  • Subdivs- تعیین می‌کند که چند مسیر از دوربین ردیابی شده است.
    تعداد واقعی مسیرها، مقدار مجذوری اتز زیربخشها است (پیش فرض 1000 زیربخش، به این معنی است که 000 000 ۱ مسیر از دوربین ردیابی می‌شود.
  • Number of Passes- کش نور در چندین مسیر محاسبه شده و سپس در کش نهایی نور ترکیب می‌شود.
    هر مسیر مستقل از سایر مسیرها، به صورت جداگانه رندر می‌شود.
    این تضمین می‌کند که کش نور در کامپیوترهای دیگری با تعداد پردازنده‌های مختلف سازگار باشد.
    به طور کلی، کش نور محاسبه شده با تعداد مسیرهای کمتر، ممکن است کم‌نویزتر از کش نور محاسبه شده با مسیرهای بیشتر با همان تعداد نمونه باشد.با این حال، تعداد کم مسیر نمی‌تواند به شکل موثری در بین چندین ترد توزیع شود.

مرحله 24
رندر را بزنید، کار انجام شد.
اکنون اولین رندر خود را ایجاد کردید!!

3dmax vray rendering21 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering22 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax vray rendering24 - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری
3dmax - آموزش رندرگیری در تری دی مکس و وی ری

یکبار برای همیشه پرونده تری دی مکس را برای شما می بندیم .

آموزش تری دی مکس بصورت جامع از صفر تا صد – ویژه بازار کار ، جهت اطلاعات بیشتر :

5.0
امتیاز کاربر 0 (0 رای)
درحال ارسال

مطالعه بیشتر :

افتر افکت چیست و چه کاربرد ها و ویژگی های منحصر به فردی دارد ؟
طراحی تأسیسات مکانیکی در اتوکد
حجم
وی ری چیست ؟ | کاربرد های Vray
مدل سازی و رندر محیط داخلی با استفاده از 3ds Max و Vray
تری دی مکس یا مایا ، کدام بهتر است؟
3ds max: نکات و ترفندهای ضروری برای Vray و mental ray
6 مرحله ی آسان برای بهبود نورپردازی در v-ray
دست یابی به نتایج واقع بینانه برای روشنایی داخلی و رندر کردن با استفاده از 3Ds Max و V-Ray
رندر و ترکیب بندی چند مرحله ای یا مولتی پس در 3ds Max و After Effects
چرا شرکت های بزرگ ساخت و ساز به تری دی مکس کار ماهر نیاز دارند ؟
آموزش مدل سازی ماگ قهوه در تری دی مکس
آموزش ساخت انواع متریال نقره ؛ برنز و فویل قلعی در vray
مدل سازی از مرجع عکاسی در 3Ds Max
حجم های دکوری
فروشگاه محصولات آموزشی
آموزش مدلسازی با تری دی مکس ، مدلسازی صندلی ایمز لانژ
نحوه طراحی ماشین های مسابقه ای با تری دی مکس
نگاهی جامع از 3dmax گرفته تا Fusion Post Workflow
مسابقات تندیس های شنی
نحوه ی ساخت صحنه ی واقع گرایانه از اتاق خواب
+