آموزش مدل سازی و رندر الماس
در این آموزش میخواهیم 4 شکل مختلف از الماس را بسازیم.
ما متریال آن ها را در VRay میسازیم و در نهایت رندر میکنیم.
در این آموزش میخواهیم 4 شکل مختلف از الماس را بسازیم.
ما متریال آن ها را در VRay میسازیم و در نهایت رندر میکنیم.
قدم 1
یک Cylinder بسازید مطمئن شوید که Sides روی 16 تنظیم شده باشد.
مقدار Height و Width را میتوانید بعدا تغییر دهید.
قدم 2
Cylinder geometry را به Editable Poly تبدیل کنید و راس پایین آن را انتخاب کنید.
قدم3
روی دکمه Weld کلیک کنید و مقدار آن را تا جایی تغییر دهید که راس های پایین آن به هم برسد.
قدم 4
در Top view، مانند عکس پایین در قسمت بالا برش هایی ایجاد کنید از چپ به راست این کار را انجام دهید.
میتوانید با ابزار Cut ظاهر جدیدی ایجاد کنید.
قدم 5
نیاز است برشه های بیشتری انجام دهیم.
در تصویر زیر جاهایی که باید بریده شود را با خطوط قرمز میبینید.
قدم 6
راس وسط از سطح بالایی را انتخاب کنید
قدم 7
از ابزار Scale و استفاده کنید و از قسمت Top view ، راس های که در تصویر مشخص هست را بکشید.
آنها را باید در راستای محورهای x و y بکشید. حالا میتوانید نتیجه را با blueprint دور الماس مقایسه کنید.
ما هم تقریبا همان خطوط را ایجاد کردیم
قدم 8
وقتی راس های بالا انتخاب شد؛میتوانید قسمت بالایی را جا به جا کنید.
میتوانید از یک عکس مرجع برای تعیین ارتفاع الماس استفاده کنید
قدم 9
عکس زیر را ببینید و راس هایی که با رنگ قرمز مشخص شده را انتخاب کنید
قدم 10
آنها را پایین بیاورید تا یک خط مستقیم ایجاد شود
قدم 11
بخش های پایینی را انتخاب کنید، همانطور که در تصویر زیر میبینید.
قدم 12
در Editable Poly parameters، روی ابزار Connect کلیک کنید و Slide را روی 35- تنظیم کنید.
حالا یک خط جدید در انتهای بخشی که انتخاب شده ایجاد میشود
قدم 13
الان باید روی شی ، برش های جدیدی ایجاد کنیم.
دو قسمت یکه باید این کار را انجام دهیم در تصویر زیر مشخص کرده ایم.
باید از این الگو استفاده کنید و دور الماس را شکل دهید
قدم 14
مدل نهایی شما بعد از ایجاد بخش های جدید در قسمت پایین الماس، شبیه به عکس زیر است
قدم 15
بخشهای باقی مانده را که با ابزار Connect در گام 12 ایجاد کرده بودید را انتخاب کرده و حذف کنید برای این کار کافی ست بعد از انتخاب دکمه Backspace را از روی کیبورد بزنید.
قدم 16
بخش های میانی را انتخاب کنید و حذف کنید
قدم 17
حالا شکل قابل قبولی به دست آورده ایم حالا تمام چند ضلعی ها را انتخاب کنید و در بخش Editable Poly parameters روی دکمه Clear All را از بخش Smoothing Group کلیک کنید.
تا اینجا ما شکل اولیه و پایه الماس را ایجاد کرده ایم.
حالا باید این مدل را نگه داریم و از آن برای ایجاد بقیه شکل های الماس استفاده کنیم.
قدم 18
اولین نوع الماس گرد است.
از مدل اصلی استفاده میکنیم و بخش میانی را انتخاب میکنیم
قدم 19
از بخش Editable Poly parameters روی دکمه Chamfer کلیک میکنیم و مقدار آن را زیاد میکنیم. در اینجا به 4 تغییر داده ایم.
قدم 20
در بخش میانی چند مثلث مانند ایجاد میشود.
این چند ضلعی ها را انتخاب میکنیم و با ابزار Scale از بالا به پایین میکشیم. حالا الماسی که میخواستیم ایجاد شده است.
قدم 21
شکل بعدی الماس بیضی شکل است.
برای ساخت آن؛ تنها کاری که باید بکنید این است که طرح اصلی الماس که ساخته بودید را روی محورهای x و y بکشید.
قدم 22
یک شکل دیگر الماس، گلابی شکل است. طرح گلابی مانند را با شکل گرد مقایسه کنید.
قدم 23
از FFD 3x3x3 استفاده کنید تا شکل را تغییر دهید
قدم 24
بعد Edit Poly در قسمت modifier stack را اعمال میکنیم.
راس ها را مانند تصویر زیر جا به جا کنید تا شکل مورد نظر ایجاد شود
قدم25
حالا الماس گلابی شکل آماده است.
میتوانیم قسمت پایین آن را مانند طرح الماس اصلی که ایجاد کرده بودیم حفظ کنیم یا این قسمت پایینی را حذف کنیم و همان قسمت بالایی را برای پایین، قرینه سازی کنیم.
بنابراین قسمت بالا و پایین الماس یک شکل خواهند بود
قدم 26
آخرین مورد، قلبی شکل است. از همان الماس اولیه که ایجاد کرده بودیم استفاده میکنیم تا شکل قلب را ایجاد کنیم
قدم 27
با ابزار Cut، طرح اولیه و اصلی الماس را به دو قسمت برابر تقسیم کنید سپس یک قسمت ان را انتخاب کنید و آن را حذف کنید
قدم 28
از FFD 3x3x3 استفاده کنید تا کل شکل را تغییر دهید
قدم 29
در نهایت، راس ها را جا به جا کنید تا شکل قلب کاملا متناسب شود.
از ابزار Symmetry استفاده کنید تا شکل کامل شود.
به یاد داشته باشید میتوانید برش های بیشتری روی شکل الماس خود ایجاد کنید.
قدم 30
حالا وقت این است که متریال مناسب را انتخاب کنیم.ما از VRay در این آموزش استفاده میکنیم.
مطمئن شوید که از VRay render engine استفاده میکنید. Material Editor را باز کنید و یک اسلات انتخاب کنید.
روی دکمه Get Material کلیک کنید و از Material/Map ، “VrayMtl” را انتخاب کنید
قدم 31
Diffuse color را به این صورت تنظیم کنید: R=0, G=0, B=0 که مشکی میشود.
Reflect color را به این صورت تنظیم کنید: R=255, G=255, B=255. گزینه Fresnel را فعال کنید.دقت کنید که L فعال نباشد
در بخش Refraction، مقدار Refract color را به این صورت تغییر دهید، R=255, G=255, B=255 . IOR را روی 2.417 تنظیم کنید
گزینه Affect Shadows را روشن کنید و مقدار Max Depth را تا 20 افزایش دهید در آخر Dispersion ا فعال کنید و مقدار Abbe را 55 قرار دهید.
برای الماس مقدار 55 کافی ست مقادیر کمتر از 35 و بیشتر از 60 برای متریال الماس پیشنهاد نمیشود.
برای تغییر رنگ الماس نیاز است مقدار Refraction color را تغییر دهید.
قدم 32
بای رندر کردن الماس ها؛ از شکل Line و C برای ایجاد کردن استفاده کنید.
دقت کنید که گوشه ها گرد و نرم باشند.
قدم 33
Extrude را اعمال کنید.مقدار آن را تا جایی افزایش دهید که فکر میکنید کافی ست
قدم 34
بعد دو VRayLight هر دو طرف اضافه کنید .
تنها چیزی که اینجا مهم است گزینه Multiplier است که بر حسب سایز کار میتواند متفاوت باشد .
در اینجا ما از مقدار 3 برای هر دو vray light استفاده کرده ایم.
قدم 35
قسمت آخر کار تنظیمات Render است.دوباره من از مقادیر پایین برای رندر کردن استفاده میکنم تا به شما نشان دهم که با این تنظیمات هم میتوانید نتیجه خوبی بگیرید.
توجه کنید که گزینه Dispersion زمان رندر را افزایش میدهد.
بنابراین اگر میخواهید تنظیمات استودیو خود را چک کنید میتوانید موقتا گزینه Dispersion را غیر فعال کنید
یکبار برای همیشه پرونده تری دی مکس را برای شما می بندیم .
آموزش تری دی مکس بصورت جامع از صفر تا صد – ویژه بازار کار ، جهت اطلاعات بیشتر :
برای شروع ابتدا چه چیزی باید بسازیم؟
یک Cylinder بسازید مطمئن شوید که Sides روی 16 تنظیم شده باشد.
مقدار Height و Width را میتوانید بعدا تغییر دهید.
Cylinder geometry را به چه چیزی باید تبدیل کنیم؟
Cylinder geometry را به Editable Poly تبدیل کنید و راس پایین آن را انتخاب کنید.
آیا شما آموزش با نرم افزار های مختلف و نرم افزار تری دی مکس را هم دارید؟
بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار میکنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.
Weld را چگونه تغییر دهیم؟
روی دکمه Weld کلیک کنید و مقدار آن را تا جایی تغییر دهید که راس های پایین آن به هم برسد.
چگونه مجموعه ای از اضلاع را ایجاد کنیم؟
به منو Edit Edges بروید و روی
مربع کوچکی که کنار Connect قرار دارد کلیک کنید Segmentو Pinch را روی 1 تنظیم کنید و Slide را برابر 0 قرار دهید.
بعد از انتخاب شدن راس چه عملی را انجام دهیم؟
“text”: “وقتی راس های بالا انتخاب شد؛میتوانید قسمت بالایی را جا به جا کنید.
میتوانید از یک عکس مرجع برای تعیین ارتفاع الماس استفاده کنید.
در قسمت آخر از چه برنامه ای استفاده می کنیم؟
قسمت آخر کار تنظیمات Render است.دوباره من از مقادیر پایین برای رندر کردن استفاده میکنم تا به شما نشان دهم که با این تنظیمات هم میتوانید نتیجه خوبی بگیرید.