آموزش تری دی مکس ، قسمت 4

این قسمت مربوط به فیلم شماره 0004 آموزش 3Ds Max می باشد
آموزش تری دی مکس (3ds Max)، قسمت 4
با انتخاب هر نما که قسمت اصلی نرم‌افزار است می‌توان به صورت maximize نشان داد به طوریکه کل محیط نرم افزار را یک نما اشغال کند .

3d max class 4 - آموزش تری دی مکس رایگان 4

وقتی شی در داخل نرم‌افزار ایجاد می‌کنیم این شی دارای مختصاتی در راستای سه محور x، y و z یعنی با موقعیت سه بعدی می‌باشد.
به طور کلی دو نوع view port داریم: 1- نمای Axonometric که خود دارای دو نمای ایزومتریک (isometric) و نمای orthography می‌باشد ؛ نمای ایزومتریک به نمای کاربر گفته می‌شود که محورها در کنار هم به طور موازی اند و همدیگر هیچ وقت قطع نمی‌کنند . نمای orthography همانند top , left, right … که به این شکل در اختیار کاربران قرار می گیرند. 2- نمای 3d perspective که شبیه دید انسان می‌باشد.
در نرم‌افزار view port controller وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان کنترل و navigate روی نماها داشت و برای تمام نماها به جز نمای دوربین و نور به صورت یکسان عمل می‌کنند.

3d max class 4 10 - آموزش تری دی مکس رایگان 4
3dmax class 1 - آموزش تری دی مکس رایگان 4
3dmax class 2 - آموزش تری دی مکس رایگان 4

در صورتیکه view port فعال باشد یک خط زرد رنگ در out line ظاهر می‌شود و با احاطه کردن نمای مربوطه و کلیک کردن در هر نما می‌توانیم آن را فعال کرده و بنابراین این خط زرد رنگ به نمایی که روی آن کلیک کردیم انتقال یافته و در آخر نرم‌افزار این قابلیت را دارد که هر کدام از نماهای فعال به صورت جداگانه ذخیره شود .
در صورت نیاز می‌توانیم نمای فعال را به نماها یا خاصیتهای موجود در نرم‌افزار تبدیل کنیم مانند تبدیل نمای پرسپکتیو به نمای دوربین که با فشردن کلید C از کیبورد نمای مورد نظر به نمای دوربین تبدیل می‌شود و یا تبدیل نمای پرسپکتیو به نمای light که با خلق نور در نمای مربوطه و کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه set view to selected light می‌توانیم نمای پرسپکتیو را به نمای light تبدیل کنیم.
همچنین می‌توان نمای مربوطه را به asset browser تبدیل کرد و یا view port را به نمای شماتیک تغییر دهیم . در اصل view port می‌تواند به هر نوع پنجره یا کادرهای مورد نظر ما تبدیل شود . برای تغییر چیدمان نماها و layout آنها (پیشفرض به صورت quad) به این طریق عمل می‌کنیم : label view port ¬ کلیک راست ¬ انتخاب view port configuration ¬ انتخاب layout
برای resize نمودن نماها، با کلیک راست کردن بر روی لبه و مرز میان آنها و انتخاب rest layout نما به حالت پیش‌فرض برمی‌گردد .
برای سوئیچ بین نماها از shortcutها و hotkey و یا با کلیک راست بر روی view port label ¬ انتخاب view اینکار را انجام می‌دهیم .
t: top b: bottom f: front l: left p: perspective u : user c: camera

3dmax class 4 - آموزش تری دی مکس رایگان 4

لازم به ذکر است برای نمای right و back، hot key موجود نمی‌باشد بنابراین باید با استفاده از کلید V از view port و ظاهر شدن منو، نمای right و back را فعال کنیم.
با تعریف شدن برای view port می‌توانیم نوع نمایش اشیا را در داخل نماها کنترل کنیم از جمله اینکه همه اشیا را به صورتbox ساده نمایش دهد و این عمل سبب می‌شود هم شی حجم کمتری در داخل view port بگیرد و هم راحتتر در داخل نمای مربوطه جابجا شود. همچنین می‌توان با کلیک راست بر روی view port ¬ انتخاب properties و فعال کردن گزینه displays as box، شی به صورت تنها به فرم box و اشیای دیگر به صورت قبل در صحنه نمایش داده می‌شوند.
برای مدیریت بهتر در صحنه می‌توانیم تنظیمات را به صورت شخصی برای نوع نمایش اشیا در هر نما انجام دهیم؛ بدین صورت که مثلا در پرسپکتیو حالت smooth و در top روی حالت bounding box و در نمای front حالت wire frame را برای شی فعال کنیم.
فعال کردن خاصیت adaptive digration ¬ با فشردن کلید O از روی Key board
با گزینه grab view port می‌توان اسلاید از نمای مربوطه تهیه و بر حسب نیاز یک نام در این کادر نوشته و گزینه grab را بزنیم.

3d max class 4 6 - آموزش تری دی مکس رایگان 4

در گوشه هر نما گزینه view cub وجود دارد که برای مدیریت بهتر و تسلط بیشتر روی محیط، همچنین برای دسترسی آسان‌تر نماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حرکت دادن کرسر موس روی view cub باعث فعال شدن این گزینه و دوری کرسر موس از آن ، این گزینه به حالت شفاف درمی‌آید . همچنین خاصیت view cub در سه نمای پرسپکتیو ، آیگزونومتریک، ارتوگراف نیز موجود می‌باشد . گزینه view cub در صورت تنظیم شدن مد گرافیکی software فعال نمی‌باشد و فقط در مدهای گرافیکی nitrous، direct 3d و open GL فعال می باشد .

3d max class 4 7 - آموزش تری دی مکس رایگان 4
3d max class 4 8 - آموزش تری دی مکس رایگان 4

با کلیک کردن بر روی 26 نقطه حساس view cub، می‌توان بر حسب نقطه جهت دید نما را تغییر داد ؛ در صورت اینکه جهت view cub روی نما اورتوگراف باشد ، وقتی با face این گزینه مواجه می‌شویم دو فلش نمایش داده می‌شود که این دو گزینه با نام roll arrow شناسایی شده و با کلیک کردن بروی هر کدام از آنها 90 درجه زاویه دید نمای مربوطه تغییر می‌کند و سپس با کلیک بر روی home به زاویه دید پیش‌فرض بازگردانده می‌شود . برای تغییر زاویه پیش فرض home می‌توان با کلیک راست روی گزینه home ¬ تغییر زاویه دید نما توسط موس ¬ انتخاب set current view as آن را تغییر داد .

3d max class 4 9 - آموزش تری دی مکس رایگان 4
3d max class 4 11 - آموزش تری دی مکس رایگان 4

در زیر cube یک compass است که می‌توان زاویه شمال، غرب، شرق و جنوب محیط بر روی محورها را جابه‌جا کرد . برای تغییر زاویه view cube با drag کردن روی این گزینه زاویه دید نما مربوطه تغییر می‌کند . از طریق hot key می‌توانیم view cub را نمایش یا پنهان کنیم و این عمل توسط فشردن کلید Ctrl+alt+V انجام می‌شود.

3d max class 4 12 - آموزش تری دی مکس رایگان 4
3d max class 4 13 - آموزش تری دی مکس رایگان 4

هنگامی‌که روی view cub کلیک راست کنیم منویی باز می‌شود در این منوی باز شده ؛ با انتخاب home به زاویه پیش فرض نرم‌افزار برگشته ، بین دو حالت percpactive و orthography قادر به انجام جابه‌جایی ، با فعال شدن گزینه set current view as home نمای فعال تبدیل به نمای پیش‌فرض و یا موقعیتview cube به نسبت نمای فعلی به حالت عمود تبدیل می‌شود . همچنین با فعال شدن گزینه configuration کادر view port configuration نمایش داده می‌شود .

این متن در شماره بعدی ( آموزش تری دی مکس قسمت 5)  ادامه دارد…

منبع: https://www.3dmaxclass.com/Article15.aspx

maghalat 2 - آموزش تری دی مکس رایگان 4 جدیدترین مقالات آموزشی رایگان تری دی مکس :

ابزارهای انیمیشن در تری دی مکس

می 2, 2019/توسط 3dmax

آموزش مدل سازی و رندر الماس

نوامبر 3, 2018/توسط 3dmax

ساخت مو و کرک سه بعدی و واقع گرایانه در ۳ds Max و V-Ray

سپتامبر 9, 2018/توسط 3dmax

مدلسازی سطوح سخت در ۳ds max

سپتامبر 9, 2018/توسط 3dmax

موشن گرافیک

جولای 7, 2018/توسط 3dmax

آیا تا بحال به یادگیری تری دی مکس فکر نکرده اید ؟

نوامبر 16, 2017/توسط 3dmax

استراتژی های یک مکس کار در بازار طراحی داخلی

نوامبر 13, 2017/توسط 3dmax

چرا سال ۹۸ بهترین سال برای ورود به بازار کار تری دی مکس است ؟

اکتبر 25, 2017/توسط 3dmax

چگونه یک معمار با یادگیری تری دی مکس در وقت و هزینه های خود صرفه جویی میکند ؟

نوامبر 17, 2017/توسط 3dmax

۹ تفاوت تری دی مکس کار حرفه ای و آماتور

نوامبر 15, 2017/توسط 3dmax

۷ نکته کاربردی تری دی مکس در معماری که از آن اطلاع نداشتید

نوامبر 15, 2017/توسط 3dmax

۱۰ نکته ای که تری دی مکس کاران معروف در جهان به آن عمل می کنند و در ایران به آن کمتر توجه می شود .

نوامبر 14, 2017/توسط 3dmax

چگونه در تری دی مکس متفاوت از دیگران باشید

نوامبر 14, 2017/توسط 3dmax

وی ری یا منتال ری ؟ مقایسه وی ری و منتال ری

نوامبر 16, 2017/توسط 3dmax

چرا برخی مکس کاران هرگز موفق نمی شوند ؟

نوامبر 13, 2017/توسط 3dmax

چرا شرکت های مهم معماری جهان با تری دی مکس کار می کنند ؟

نوامبر 12, 2017/توسط 3dmax

چگونه کسب و کار خود را با ۳d max نجات دهید ؟

نوامبر 12, 2017/توسط 3dmax

چگونه بعد از یادگیری تری دی مکس ، بازاریابی برای رشته خود انجام دهیم ؟

نوامبر 12, 2017/توسط 3dmax

چرا با وجودی که تری دی مکس بلدم اما باز هم در کسب و کارم شکست می خورم ؟

نوامبر 12, 2017/توسط 3dmax

۱۳ اشتباهی که مردم در مورد تری دی مکس می کنند

اکتبر 31, 2017/توسط 3dmax

آینده شغلی تری دی مکس ، آیا بازار کار ۳dmax یک روز اشباع خواهد شد ؟

اکتبر 30, 2017/توسط 3dmax

تری دی مکس بهتر است یا اسکچ آپ ؟

نوامبر 16, 2017/توسط 3dmax

تری دی مکس یا رویت ؟

نوامبر 16, 2017/توسط 3dmax

چگونه رندر قوی کسب و کار شما را متحول می کند ؟

اکتبر 24, 2017/توسط 3dmax
بارگذاری موارد بیشتر
3dmax - آموزش تری دی مکس رایگان 4

یکبار برای همیشه پرونده تری دی مکس را برای شما می بندیم .

آموزش تری دی مکس بصورت جامع از صفر تا صد – ویژه بازار کار ، جهت اطلاعات بیشتر :

Advertisement
.

  دوره های آموزش آنلاین و غیرحضوری تصویرگران پویا اندیش - مدارک معتبر و قابل ترجمه

 

ثبت نام در دوره های آموزش تری دی مکس - تلفن های تماس : 05 05 58 22 - 587 587 22> > برای اطلاعات بیشتر در مورد کلاس های تری دی مکس کلیک کنید < <
+